ارتودنسی پیشگیری

ارتودنسی پیشگیری

گاهی اوقات والدین فرزندان خردسال، شوکه می شوند که ما پیشنهاد می کنیم در مورد دندان های فرزندشان با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنند. و در مقابل این واکنش را ابراز می­کنند که “اما او فقط 6 سال سن دارد و هنوز هم دندان های شیری خود را دارد. چرا در این مرحله باید متخصص ارتودنسی او را ببیند؟”

ما در این مقاله سعی بر این داریم که پاسخ این نوع سوالات را برای شما والدین عزیز روشن کنیم .

دندان شیری کودک شما به پایه و اساس دندان های دائمی آنها کمک می کند.

امروزه تعداد زیادی از دندانپزشکان ، ارتودنتیست ها و والدین توجه ویژه ای به ارتودنسی پیشگیرانه دارند به این دلیل که در درازمدت باعث صرفه جویی در وقت و هزینه زیادی می شود.

چرا نیاز به ارتودنسی پیشگیرانه می­‌باشد؟

ارتودنسی پیشگیرانه راهی برای تشخیص و پیگیری زودهنگام مشکلات دندان در کودکان را برای متخصصان دندانپزشکی فراهم می کند ، که باعث می شود  از درمان های سخت در سنین بزرگسالی و حتی هزینه های هنگفت جلوگیری شود.

با بزرگ شدن فرزند شما ، ممکن است با معاینه منظم در دندانپزشکی مشکلات خاصی آشکار شود. این مشکلات دندان ممکن است شامل شلوغی یا فضای زیاد بین دندان­ها ، لیز خوردن بیش از حد ، لیفت ، دندان های اضافی ، دندان­های از دست رفته ، ناهنجاری­های فکی ، دندان­های خارج شده و بیرون زدگی و …. باشد.

چه عواملی باعث بروز این نوع مشکلات می‌شود؟

ژنتیک ، تغذیه نامناسب ، تروما ، مکیدن انگشتان بویژه انگشت شست، بهداشت دهان و دندان ضعیف ، و بیماری های دندانی همگی می توانند به آغاز زودرس مشکلات ارتودنسی بیفزایند.

از چه نوع اقدامات پیشگیری استفاده می‌شود؟

جواب این سوال بسته به شرایط متفاوت است. به عنوان مثال ، از دست دادن زودرس مولر ممکن است نیاز به نگهدارنده فضایی در فضای باقی مانده از دندان داشته باشد تا فضای لازم را برای دندان دائمی حفظ کند.

ممکن است از سرپوشهایی استفاده شود که کودک به مدت 12 تا 15 ساعت در روز باید آنها را در دهان خود قرار دهد تا تراز مولی بالا و پایین را تصحیح کند.

خدمات ارتودنسی پیشگیری

اگر فرزند شما مکندگی انگشت بخصوص انگشت شست داشته باشد ، باید بدانید که شدت مکیدن انگشت در به وجود آمدن مشکلات و تغییرات در کام و فک بالا بشدت می­تواند تاثیر گذار باشد. و همچنین این امر می­تواند عامل تعیین کننده کجی و نامرتبی دندان ها باشد .کودکانی که بدون ولع انگشت می مکند در مقایسه با کودکانی که با ولع این کار را انجام می دهند کمتر در خطر آسیب هستند . برای کودکانی که با ولع و حرص انگشت خود را می­ مکند.  دستگاه بازدارنده ای وجود دارد که می تواند در دهان فرزندتان قرار گیرد و ادامه دادن این عمل را برای او دشوار سازد و از بوجود آمدن مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

خدمات ارتودنسی پیشگیری

دندان­های جلوی دائمی اولین دندان هایی هستند که ظاهر می شوند. اگر مشکلی وجود داشته باشد ، برای برطرف کردن مشکل می توانید بریس ها را به این دندان ها بچسبانید و با این کار به طور بالقوه نیاز به مراقبت های گسترده تر و گران قیمت تر ارتودنسی در بزرگسالی را از بین ببرید.

مزایای مداخله زودرس ارتودنسی چیست؟

مداخله و درمان زودرس (در اوایل 7 سالگی) ممکن است از ایجاد شرایط به مراتب جدی تر جلوگیری کند ، و گزینه های درمانی را در دسترس قرار دهید که کمتر پیچیده ، وقت گیر و گران هستند.

هنگامی که پس از معاینه دقیق فرزندان ، تشخیص داده شد که نشانگرهای واضحی وجود دارد که مداخله ارتودنسی زودرس ضروری است ، در صورتی که برای دندانپزشکان امکان درمان در فضای مطب وجود نداشته باشد باید حتما کودک شما را به متخصص ارتودنسی ارجاء دهند و از مداخله در این امر مهم خودداری کنند.

قبل و بعد ارتودنسی پیشگیری

تشخیص زودرس و درمان شرایط ارتودنسی به ما امکان می دهد:

  • محافظت از دندان­های خارج شده از ردیف که در معرض ریسک و ضربه هستند.
  • بهداشت دهان و دندان وبرطرف کردن عادت هایی که ممکن است باعث بروز یک بیماری جدی شده وکودک شما را به خطر بیاندازد.
  • با ایجاد سلامت و زیبایی ظاهری دندانها به کودکان کمک می شود که عزت نفس خود را حفظ کرده و در دوران آسیب پذیری مورد تمسخر و سرزنش دوستان و اطرافیان خود نباشند.
  • با ارتودنسی پیشگیرانه مسیر رشد دنداهای دائمی به درستی مشخص شده و ازمشکلاتی نظیر ایجاد فاصله یا شلوغی در دندان ها جلوگیری میشود .
  • ارتودنسی پیشگیرانه رشد و گسترش فک را کنترل کرده و در سلامت و زیبایی تاثیر بسزایی دارد.

آیا به دندان های فرزند خود مشکوک هستید ؟

اگر مشکوک به مشکلی هستید ، انتظار این امر که به خودی خود دندان ها اصلاح شوند امر اشتباهی است. همچنین در بسیاری از مواقع نیز کاملاً نمی توانید از این مسئله آگاه باشید که مشکلی وجود دارد یانه ، به این دلیل که نمی توانید آن را ببینید و مشکل فقط با معاینه دندانپزشک قابل تشخیص می باشد .در این صورت از شما خواهشمندیم که حتما به دندانپزشک کودک مراجعه کرده و از ایجاد مشکلات در آینده کودک خود هرچه سریع تر پیشگیری کنید و یا با مراجعه از سلامت کامل دندان های کودک و عدم نیاز به ارتودنسی با خیال راحت از رشد او لذت ببرید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *