چرا باید کودکان را به متخصص دندانپزشکی کودک بسپارید ؟

چرا باید کودکان را به متخصص دندانپزشکی کودک بسپارید ؟

بین دندانپزشک خانواده و دندانپزشک کودکان تفاوت های آشکاری وجود دارد و شما با خواندن این مقاله می توانید تصمیم بگیرید که به کدامیک مراجعه کنید.

دندانپزشکان خانواده درمان عمومی در تمامی سنین برای افراد خانواده را تمرین می­کنند. آنها پلاک ها و پوسیدگی های دندان، همچنین پر کردن حفره های ایجاد شده و بررسی سلامت لثه را مورد بررسی و درمان قرار می دهند.

اما مشکل اساسی اینجاست که بیشتر آنها توانایی برخورد تخصصی با کودکان را ندارند. و از آنجا که این برخورد، بسیار در تداوم درمان و حتی در سرنوشت سلامتی کودک مستقیما تاثیرگذار است. باید کاملا اصولی و حرفه­ای به آن نگاه کرد.


این مقاله برای شما مفید است: متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان


یک دندانپزشک کودکان مانند دندانپزشک خانواده ، بهداشت دهان و دندان را انجام می دهد ، اما متخصص کودک نیز می باشد . آنها بصورت تخصصی می آموزند که چگونه کودک را اداره کنند .  تیم دندانپزشک کودکان بجز تخصص های درمانی دندان به مهارت های جذب کودکان نیز کاملا تسلط دارند . مسئله­ای که بسیار برای خانواده­ها مهم است چرا که اگر آن ها نتوانند کودکان را جذب کنند بچه­ ها از دندانپزشکی فراری شده و از این رو در خوشبینانه ترین حالت معمولا دیر و به سختی اقدام به مراجعه خواهند نمود.

دندانپزشکان کودکان رفتارهای کودکان را درک می کنند و می دانند چطور برخورد کنند که کودک بخصوص در اولین مراجعه احساس راحتی کند و خاطره خوبی در ذهنش از دندانپزشکی باقی بماند . آنها همچنین می توانند مسائل دندانپزشکی را که مخصوص دهان کوچک دوران کودکی است را درمان کنند. علاوه بر این ، آنها برای درمان کودکان با نیازهای ویژه آموزش دیده اند.

متخصص دندانپزشک کودک
متخصص دندانپزشک کودک

دندانپزشک کودکان بهتر می تواند به موارد خاص کودکان خردسال مانند استفاده از پستانک ، انگشت پا و تغذیه از بطری بپردازد. دندانهای کودک نیز دچار پوسیدگی می شوند و برای جلوگیری از بروز مشکلات بعدی باید توسط دندانپزشک کودکان معالجه شوند.

برخلاف محیط مطب دندانپزشکان خانواده،  مطب دندانپزشک کودک بیشتر به زمین های بازی و مراکز تفریحی شبیه است. بسیاری از آنها نقاشی دیواری از حیوانات باغ وحش، موجودات دریایی یا سایر تصاویر مورد علاقه کودکان و یک منطقه بازی پر از اسباب بازی و بازی های ویدیویی دارند.

عکس کودک در کلینیک دکتر ناهید عسکری زاده
عکس کودک در کلینیک دکتر ناهید عسکری زاده

متخصصان بهداشت کودکان از ابزارهای كوچكتری استفاده می كنند و زمان لازم را برای نامگذاری هر ابزار و توضیح آنچه در این زمینه دارد ، می گذارند. کودک شما تشویق می شود که از او سؤال کند و چیزهایی را که یاد می گیرد با شما در میان میگذارد، مانند این که چند بار باید مسواک بزنید و تا چه مدت.

سرانجام ، بیشتر مطب های کودکان در پایان بازدید ، جوایزی را اهدا می کنند. این هم به گونه ای طراحی شده است که کودک شما هنگام مراجعه به دندانپزشک احساس امنیت و خوشحالی کند.

پیشنهاد میکنیم که قبل از مراجعه تصاویری از مطب های دندانپزشکی کودکان (مثل تصاویری که در سایت ما موجود هستند.) را به کودکان خود نمایش دهید تا با احساس خوب و حتی هیجان به دندانپزشکی کودک مراجعه کنند.

یکی از راه های کاهش استرس و ایجاد راحتی برای کودکان شروع زود هنگام در مراجعه به دندانپزشکی می باشد. در بسیاری از مقالات معتبر پیشنهاد شده که اولین ملاقات را در یک سالگی کودک داشته باشید.

فراموش نکنید که شما با مراجعه زودهنگام کودک خود (حدود یک سالگی) به دندانپزشکی کودکان مزیت های ذیل را برای او فراهم می کنید .

  1. کمک به کودکان در جویدن مناسب مواد غذایی
  2. کمک در پیشرفت گفتار.
  3. کمک به نگاه داشتن فضا برای دندان های دائمی.
  4. ارتقاء لبخند سالم که به کودکان کمک می کند تا احساس خوبی داشته باشند.
متخصص دندانپزشک خردسال
متخصص دندانپزشک خردسال

همچنین تلاش کنید قبل از مراجعه خاطرات خوبی از دندانپزشکی در ذهن کودک خود ایجاد کنید و همواره بخاطر داشته باشید یادآوری خاطرات بد شما در حضور کودک می­تواند تاثیر بسیار عمیقی بر روی ناخودآگاه کودک داشته باشد و باعث ایجاد ترس و دلهره برای مراجعه به دندانپزشکی شود.

خواندن کتابهایی که مرتبط با مراجعه کودکی به دندانپزشکی می باشند ، قبل از مراجعه می­تواند کودک شما را با روند کار آشنا کرده و از استرس و نگرانی در مواجهه با فضای دندانپزشکی بکاهد . کتاب های بچه های خوب و دندان پزشکی و رفتن به دندانپزشکی برای اولین بار از جمله کتاب های مرتبط با این موضوع می باشند.

بله ، یک دندانپزشک خانواده می تواند فرزند شما را درمان کند و این ممکن است برای شما و خانواده تان راحت تر باشد.  اما ملاقات با دندانپزشک خانواده ممکن است یک تجربه منفی برای کودک شما باشد. همه کودکان باید از مراجعه به دندانپزشک و یادگیری نحوه مراقبت از دندان خود احساس خوبی داشته باشند.

شاید باور کردنش کمی سخت است اما مراجعه به دندانپزشک کودک می تواند سرگرم کننده باشد!

در نتیجه برای حفظ آرامش و دریافت خدمات تخصصی دندانپزشک کودکان توصیه ما به شما این است که حتما برای فزرندان دلبندتان به دندانپزشک کودک مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *