متخصص دندان پزشکی کودکان و نوجوانان

متخصص دندان پزشکی کودکان و نوجوانان

یک شاخه تخصصی از دندانپزشکی که به صورت ویژه به سلامت دهان و دندان می پردازد: دندانپزشکی اطفال و نوجوانان است.

متخصصان و پزشکان در این مورد، یک دوره تخصصی سه ساله دندانپزشکی کودکان رو مهارت کسب میکنند تا برای درمان مشکلات دهان و دندان کودکان مهارت کافی رو داشته باشند.

یکی از موسسات معتبر هم مثل آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا که به اختصار (AAPD) شناخته میشه توصیه کرده که اولین ویزیت دندانپزشکی نوزاد، 6 ماه بعد از رشد اولین دندان یا در سن 1 سالگی با مراجعه به دندانپزشک متخصص کودکان انجام شود.

متخصصین دندانپزشکی اطفال، علاوه بر درمان دهان و دندان مجموعه ای از آموزش ها مثل: تمیز کردن دندان نوزاد، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به والدین ارائه میدن.

همچنین نکاتی برای تغذیه بهتر کودک و نوزاد مثل مصرف برخی داروها (قطره آهن) و حتی مشاوره برای عادت های کودکان مثل درمان عادت مکیدن انگشت به والدین ارائه میدهند.

درمان هایی که توسط متخصص دندانپزشک کودکان ارائه می شود

دکترناهید عسکری زاده در این زمینه خدمات گسترده ای برای درمان بیماران خوده ارائه میکنند که برای مثال میتونیم به: ارتودنسی پیشگیری ، روکش کودکان ، جرم گیری و سفید کردن دندان ها و خیلی موارد دیگه اشاره کنیم. میتونید از طریق خدمات صفحه اصلی مشاهده کنید.

آموزش هایی در رابطه با سلامت دهان و دندان

متخصصین دندانپزشک کودکان با کسانی در ارتباط هستند که دندان های تازه رشد کرده دارند، لازم به ذکر است که تاکید اولیه آنها این هست که اول آموزش های لازم جهت سلامت دهان و دندان ارائه شود.

این خدمات آموزشی هم بر کودکان و هم بر والدین تاثیر گذار است تا به بهترین شکل تاثیر مستقیم بر حفظ سلامت دهان و دندان های کودکان می شود.

هدف اصلی این مجموعه آموزشی بر این است که عادت های سالم در کودکان طی دوران رشد آن ها از خردسالی یا نوجوانی، سنین بالاتر می باشد. به عنوان مثال: دندانپزشک اطفال، کودکان و والدین را جهت روش های مناسب مسواک زدن و استفاده از نخ دندان راهنمایی می کند. مشاوره در زمینه تغذیه و رژیم غذایی هم وجود دارد.

تشخیص و پیگیری پوسیدگی دندان

علاوه بر بزرگسالان کودکان معمولا در معرض پوسیدگی دندان قرار دارند، دلیل اصلی این اتفاق هم این است که کودکان خردسال برای تمیز کردن دندان ها مقاومت می کنند و این عمل دشوار خواهد شد.

در این مورد متخصص دندانپزشکی کودکان خدمات ویژه ای را برای پیشگیری اولیه مثل تمیز کردن دندان ارائه می دهند. حتی ممکن است خدمات تخصصی هم مثل شیار پوش (فیشور سیلانت) یا فلوارد درمانی را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ارائه دهند.

علاوه بر موارد بالا که ذکر شد متخصص مشکلاتی که در آینده بیمار ممکن است دچار شود را شناسایی کرده و راه حل مناسبی را برای درمان پیشنهاد می کند.

درمان های تخصصی

متخصص دندانپزشکی کودکان و اطفال، روش هایی مدرن و درمانی مناسبی برای بسیاری از مشکلات و بیماری های دندان و دهان کودکان ارائه می دهد.

به عنوان مثال میتوان به پُر کردن دندان و ترمیم پوسیدگی، خارج کردن دندان یا ترمیم دندان شکسته و درمان ریشه که به اصطلاح (پالپوتومی، پالپکتومی) معروف است اشاره کرد.

در شرایط خاص برای کودکانی که شامل معلولیت جسمی و ذهنی می باشند یا کودکانی که به علت سن پایین دارای ترس و استرس شدید هستند که با متخصص و پزشک خود همکاری نمی کنند. روش درمان تحت بیهوشی را پیشنهاد می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *