اهمیت اولین كرسی بزرگ دائمی

اهمیت اولین كرسی بزرگ دائمی

اولین دندان دایمی که تقریبا در سن 6 سالگی رشد می کند، دندان آسیای بزرگ اول نام دارد (دو عدد در فک پایین و دو عدد در فک بالا)
به دلیل سن رشد این دندان، به آن دندان 6 سالگی گفته می شود. در زمان رویش این دندان احتمال درد خفیفی در بعضی موارددیده شده. علت این درد میتواند التهاب و تورم لثه پوشاننده دندان نیمه رویش یافته باشد.

گاهی اوقات در اثر تجمع ذرات غذایی و فعالیت میکروب ها زیر لبه لثه دندان در حال رویش و ضربه ای که ناشی از دندان مقابل در هنگام جویدن رخ میدهدالتهاب لثه ایجاد می شود.
مهمترین نقش دندان 6 سالگی عمل جویدن است. یکی دیگر از ویژگی های این دندان راهنما به عنوان رشد بهتر دندان های دایمی است، که در نهایت تاثیر بسزایی برای شکل گیری طبیعی فک ها و زیبایی چهره دارد.
چرا دندان 6 سالگی نسبت به دیگر دندان های دایمی آسیب پذیر تر است؟

  1. محل رشد این دندان، دقیقا در پشت دندان های آسیای دوم شیری قرار دارد و به هنگام رشد کردن هیچ یک از دندان های شیری به اصطلاح نمی افتند. به همین دلیل بیشتر والدین به این دلیل که در مورد این موضوع آگاهی کافی ندارند متوجه رشد این دندان در دهان کودک نمی شوند و تصور غلط دارند که این دندان هم یک دندان شیری است و در آینده خواهد افتاد. حتی در مورد مراقبت و مسواک زدن این دندان مهم هم دچار تصور غلط شده و سهل انگاری می کنند.
  2. خارجی ترین لایه ای که تاج دندان را تشکیل میدهد مینا است. حتی بعد از 2 سال هم بعد از رشد دندان، هنوز به محکمی و بلوغ خود نرسیده و درصد مقاومت آن در مقابل اسید هایی که توسط میکروب های پوسیدگی زا که در اثر مصرف خوراکی ها قندی تولید می شودكم است.
  3. اغلب کودکان به دلیل اینکه برنامه غذایی منظمی در منزل ندارند، تمایل دارند خوراکی های پوسیدگی زا مثل: کیک، شیرینی، شکلات، چیپس، پفک و آبمیوه های غیر طبیعی مصرف کنند. مصرف مکرر این خوراکی ها بویژه در فاصله بین وعده های غذایی باعث پوسیدگی زودرس دندانها خصوصا دندان 6 می شود.
  4. در سطح جونده دندان 6، اغلب شیارهایی و فرورفتگی هایی عمیق وجود دارد که محلی برای گیر گردن مواد غذایی و فعالیت میکروب های پوسیدگی زاست.
  5. به طور معمول کودکان در اوایل سنی که به مدرسه می روند، تمرکز، دقت و مهارت کافی و مناسب برای مسواک زدن به تنهایی را ندارند.
  6. مسواک زدن برای ناحیه انتهایی دهان برای رعایت بهداشت کودکان و همینطور والدین مشکلی اساسی است، به دلیل اینکه قرار دادن نادرست مسواک روی دندان 6 احتمال دارد باعث تحریک رفلکس تهوع شود.

چند توصیه برای پیشگیری از پوسیدگی دندان های 6 کودکان

  1. سعی کنید هر 6 بار یکبار، کودک را برای معاینه پیش متخصص دندانپزشکی کودکان ببرید.
  2. حدود سن 6 سالگی، رشد دندان را باید تحت نظر داشته باشید، بهترین راه: معاینه ی دوره ای دهان کودک در منزل.
  3. از زمان شروع رشد دندان های شیری، به کودک خود آموزش دهید که مسواک زدن روزانه برای بهبود سلامتی خودش مفید است، با اینکار عادت میدهید روزانه مسواک بزند. کودکان دبستانی، حداقل دوبار در شبانه روز، یکبار بعد از صبحانه و یکبار هم قبل خواب توصیه می شود مسواک بزنند. (تا اوایل سن مدرسه مسواک زدن بهتر است توسط والدین کودک و بعد توسط کودک و همراه با نظارت والدین انجام شود.) حتی نخ دندان حداقل یکبار در شبانه روز برای پیشگیری از پوسیدگی بین دندانی استفاده شود و بهتر است قبل از خواب باشد.
  4. فلوراید تراپی کمکی برای محکم تر شدن مینای دندان در مقابل پوسیدگی است و می توانید از دهان شویه های فلوراید البته تحت نظر متخصص دندانپزشک برای کودک خود استفاده کنید.
  5. تا یک سال بعد از رشد دندان 6 سالگی و قبل از پوسیدگی، کودک را برای درمان فیشورسیلانت (شیارپوش) نزد دندانپزشک ببرید. البته اگه دندان کودک دارای شیارهای گیردار و عمیقی باشد، متخصص دندانپزشکی با استفاده از یک ماده همرنگ دندان که محکم به دندان می چسبد این عمق را رفع میکند. نتیجه: محل گیر کردن مواد غذایی و فعالیت میکروب های پوسیدگی زا بر روی محل جونده دندان از بین می رود و مرحله مسواک زدن را بسیار آسان تر می شود و از پوسیدگی جلوگیری می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *