چرا کودک باید تحت نظر دندان‌پزشک باشد

چرا کودک باید تحت نظر دندان‌پزشک باشد

روند رشد دندان‌های شیری کودک یکی از مهمترین مراحل رشد و سلامت او هستند. رویش این دندان‌ها از سن شش ماهگی آغاز می‌شود و در حدود سنین ۶ تا ۷ سالگی شروع به افتادن خواهند کرد. در این مدت، حفظ سلامت این دندان‌ها نقش بسیار مهمی در رشد دندان‌های دائمی کودک دارد. به همین دلیل مراجعه مرتب به دندان‌پزشک کودکان برای معاینه و بررسی سلامت دندان‌ها، نکته بسیار مهمی است که گاهی والدین آن را خیلی جدی نمی‌گیرند.

چرا دندان‌های شیری مهم هستند؟

دندان‌های شیری موقت هستند. همین موضوع باعث شده که بسیاری از والدین به این دندان‌ها اهمیتی ندهند. اما واقعیت این است که حفظ این دندان‌ها در سلامت فک، لثه و دندان‌های دائمی موثر هستند. اگر دندان‌های شیری زودتر از موعد مقرر پوسیده شوند و متخصص دندان‌پزشکی ناچار به کشیدن آن شود، فرم لثه کودک تغییر می‌کند. از طرفی ممکن است دندان‌های کناری به سمت جای خالی این دندان رشد کرده و از فرم طبیعی خود خارج شوند. اما در صورت حفظ سلامت دندان‌های شیری، لثه هم تقویت شده و دندان دائمی به موقع و در جای خود رشد خواهد کرد. کودکان معمولا به راحتی شکلات و مواد قندی را می‌خورند و خوراکی‌های سفت را با دندان خود می‌شکنند. چون متوجه اهمیت این دندان‌ها نیستند. به همین دلیل، باید از سنین بسیار پایین به کودک نگهداری از دندان و مسواک زدن را آموخت تا دندان‌های شیری عمر طبیعی و سلامت خود را حفظ کنند.

چرا معاینه‌های دوره‌ای دندان‌پزشکی کودک لازم است

به دلایل بسیاری دندان‌های شیری کودک در معرض پوسیدگی قرار دارند. ماندن شیر روی دندان، خوردن شیرینیجات و خوراکی‌های چسبنده و مسواک نزدن می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌های شیری کودک شود. کودکان خیلی مراقب دندان‌های خود نیستند چون درکی از اهمیت آن ندارند. متخصص دندان‌پزشکی کودکان، با معاینه مرتب دندان‌های کودک متوجه پوسیدگی‌های کوچک شده و به موقع آن را درمان می‌کند. به این ترتیب عمر دندان بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر بررسی شرایط لثه کودک، قرار دادن فضا نگهدارنده یا فلوراید تراپی برای کودکان، باعث می‌شود که هم سلامت دندان‌های شیری تامین شود و هم دندان‌های دائمی رشد درست و منطقی داشته باشند. دندان‌پزشک کودکان به موقع متوجه وجود حفره‌ها در داخل دندان و مشکلات لثه کودک نیز می‌شود. اگر کودک نیاز به ارتودنسی یا درمان خاصی داشته باشد، از سن کم آن را پیگیری خواهد کرد. این موضوع نشان می‌دهد که مراجعه و معاینات دوره‌ای دندان‌پزشک متخصص کودکان تا چه اندازه مهم و حیاتی است.

توصیه‌های دندان‌پزشکان کودک

متخصص دندان‌پزشکی کودکان به او توصیه‌ها و آموزش‌های لازم را برای نگهداری از دندان‌ها خواهد داد. کودکان باید نحوه درست مسواک زدن را از سن کم بیاموزند. به علاوه زمانی که تعداد دندان‌های او زیاد باشد، باید نخ دندان کشیدن را نیز یاد بگیرد. به این ترتیب کودک می‌تواند از پوسیدگی دندان خود جلوگیری کند. والدین نیز باید در این زمینه مراقبت‌های لازم را داشته باشند. یادآوری به کودک برای تمیز نگه داشتن دندان‌ها، مراقبت از نحوه تغذیه کودکان و استفاده از مسواک‌های نرم از نکاتی است که باید به آن توجه شود.
دندان‌پزشکان کودک معمولا به والدین توصیه می‌کنند که در سنین بسیار پایین، بعد از خوردن شیر، لثه و دندان‌های کودک را با یک دستمال تمیز یا یک مسواک خیلی نرم تمیز کنند. اجازه ندهند که کودک در حال شیر خوردن و با شیشه شیر به خواب برود. دادن آب به کودک بعد از شیر می‌تواند بقایای شیر را از دندان‌های او پاک کند.

سخن آخر

همان‌طور که گفتیم حفظ سلامت دندان‌های شیری بیش از آن‌چه که تصور کنید اهمیت دارد. این روزها می‌بینیم که با وجود تغذیه‌های نه چندان سالم و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، کودکان بیشتر در معرض آسیب‌های دندان هستند. مراجعه مرتب به متخصص دندان‌پزشکی کودکان باعث می‌شود که مشکلات خیلی زود ریشه یابی و درمان شوند و نیازی به درمان‌های پرهزینه و پر دردسر بعدی نباشد. در این معاینات دندانپزشک به کودک نحوه درست مسواک زدن و مراقبت از دندان‌هایش را یاد خواهد داد. نکته مهم این است که برای تمامی این موارد باید حتما به سراغ دندان‌پزشک کودک رفت. او به خوبی می‌داند چگونه با کودک ارتباط برقرار کند و برای بی‌قراری و بی‌تابی کودک راه حل‌های روان‌شناسانه خواهد داشت. بنابراین برای حفظ سلامت دندان‌های کودک دلبندتان، معاینات دوره‌ای دندان‌پزشکی را کاملا جدی بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *