برای رفتن به دندانپزشکی کودک را چگونه آماده کنیم؟

برای رفتن به دندانپزشکی کودک را چگونه آماده کنیم؟

ترس از دندان‌پزشکی مشکلی است که بسیاری از بزرگسالان هم با آن روبرو هستند. بنابراین دیدن این مشکل در کودکان خیلی عجیب نیست. به خصوص اینکه در بسیاری مواقع والدین این ترس خود را به کودک منتقل می‌کنند. از آن جایی که معاینه دوره‌ای دندان‌‌پزشکی کودک اهمیت زیادی دارد، نباید اجازه داد که این ترس در وجود کودک شکل بگیرد و رشد کند. در این راستا، مطالبی را در جهت راهنمایی والدین برای آماده کردن کودک به اولین دیدار با دندان‌پزشک خواهیم گفت.

آماده کردن کودک قبل از رفتن به دندان‌پزشکی

مهم‌ترین نکته این است که برای کودک داستان سرایی نکنیم. لازم نیست از جزییات اتفاقاتی که قرار است در مطب متخصص دندان‌پزشکی کودکان اتفاق بیفتد چیزی برای او بگویید. کودک درکی از این اتفاقات ندارد و نیازی هم نیست که والدین در مورد آن صحبت کنند. اصلا لزومی ندارد که در مورد آمپول، دارو، دردهای احتمالی و هر نکته دیگری با کودک صحبت کنید. بهتر است با ساده‌ترین واژه‌ها به او در مورد دندان‌ها و اهمیت سلامت آن برایش توضیح دهید. اینکه قرار است با رفتن به دندان‌پزشکی دندان‌هایی زیبا، سالم و بدون درد داشته باشد. در همین حد کافی است.

یافتن متخصص دندان‌پزشکی حرفه‌ای

این مورد اهمیت زیادی دارد. اولین رویارویی کودک و دندان‌پزشک بسیار مهم است. دندان‌پزشکی که انتخاب می‌کنید باید در زمینه حرفه خود، تخصص کامل داشته باشد و در عین حال صبور و خوش برخورد باشد. کودک باید بتواند با او ارتباط خوبی برقرار کند. متخصص دندان‌پزشکی کودکان معمولا مطب متفاوتی دارد. فضای اتاق درمان باید حال و هوای کودکی داشته باشد. استفاده از استیکرها، رنگ‌ها و عروسک‌های مختلف، به کودک حس امنیت می‌دهد. بسیاری از دندان‌پزشکان کودک، یک مانیتور بزرگ روبروی تخت معاینه قرار می‌دهند تا کودک در حین درمان، کارتون مورد علاقه خود را تماشا کند. در این صورت کمتر احساس خستگی و بی‌حوصلگی دارد. اتاق بازی در کلینیک‌های دندان‌پزشکی کودکان، باعث احساس آرامش کودک می‌شود.

به کودک رشوه ندهید

لازم نیست قبل از رفتن به دندان‌پزشکی به کودک جایزه بدهید یا قول جایزه یا چیزی که دوست دارد را بدهید. کودکان باهوشند. به سرعت می‌فهمند که احتمالا چیزهای خوشایندی در انتظارشان نیست که پدر و مادر قول‌های زیاد می‌دهند. همه چیز را عادی جلوه دهید تا کودک هم رفتن به دندان‌پزشکی برایش اتفاق خاصی نباشد.

دیدن فیلم یا بازی دندان‌پزشکی

خواندن کتاب‌هایی در مورد دندان‌پزشکی که فضایی شاد دارد، یا دیدن فیلم‌های مرتبط که ترس را از کودک دور کند، به او اطلاعات خوب و اندازه‌ می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که کودک احساس نکند که قرار است به جای ترسناکی برود. در کنار این‌ها انجام بازی‌هایی در مورد دندان‌پزشکی هم به کودک کمک می‌کند تا اضطرابی برای رفتن به نزد متخصص دندان‌پزشکی نداشته باشد. مثلا کودک را روی صندلی بگذارید و انگار که شما دندان‌پزشک هستید با آینه دهان او را ببینید. در این صورت او می‌داند که قرار است با چه چیزهایی روبرو شود.

همراهی و همدردی با کودک

قبل از رفتن به دندان‌پزشکی اگر کودک اضطراب داشت و می‌ترسید، به او حق بدهید و او را دلداری دهید. به او بگویید که طبیعی است بترسد اما در کنار آن به او کمک کنید تا با این ترس کنار بیاید. متخصص دندان‌پزشکی کودکان خوب می‌داند که چگونه با کودکانی که از دندان‌پزشکی می‌ترسند برخورد کنند. بنابراین اضطراب نداشته باشید. همه چیز را به دکتر بسپارید. اضطراب شما ممکن است به کودکتان منتقل شود.

شروع معاینات دوره‌ای از سنین پایین‌تر

کودکان معمولا از سنین نوزادی به معاینات ماهانه پزشک کودکان عادت دارند. بهترین کار این است که از وقتی دندان‌های کودک در‌می‌آیند، مراجعه به متخصص دندان‌پزشکی کودک هم در برنامه کار والدین قرار بگیرد. کودکان در سنین پایین‌تر زودتر با مسائل کنار می‌آیند. بنابراین هر چه زودتر او را برای ویزیت و کنترل دندان‌ها ببرید، راحت‌تر با این موضوع کنار خواهد آمد.

کلام پایانی

رفتن به متخصص دندان‌پزشکی برای کودک یک تجربه جدید و خاص است. این موضوع برای پدر و مادر هم مساله خاص و حساسی است. والدین باید مراقب باشند که در مورد تجربه‌های نه چندان خوشایند خود از دندان‌پزشکی برای کودک نگویند. هیجان خود را کنترل کنند و همه چیز را عادی و طبیعی نشان دهند. اگر کودک نتوانست با پزشک خود ارتباط برقرار کند به جای اجبار کردن او، به سراغ متخصص دیگری بروند. این تجربه برای کودک خاطره‌ای تا پایان عمرش خواهد بود. این خاطره را شیرین کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *