پوسیدگی های دوران اولیه کودکی

پوسیدگی های دوران اولیه کودکی

پوسیدگی زودرس دوران کودکی

Early Childhood Caries

(ECC)

شیوع پوسیدگی دندان در کودکان 5 برابر آسم و هفت برابر تب یونجه می باشد و آمار و ارقام نشان داده است که تا سن 3 سالگی 65-25 درصد کودکان درگیر پوسیدگی دندانی می شوند.

پوسیدگی های زودرس دوران کودکی به عنوان وجود یک یا چند دندان با سطوح پوسیده، پر کرده و کشیده شده در اثر پوسیدگی در کودکی کوچکتر از 6 سال گفته می شود. اگر چنین شرایط در کودکان زیر 3 سال دیده شود به آن پوسیدگی زودرس دوران کودکی از نوع شدید اطلاق می شود.

مشخصه این نوع پوسیدگی ها به سه مطلب بر می گردد:

1-گسترش شیوع پوسیدگی

2-درگیری تعدادی از دندانها به محض آنکه در دهان رویش پیدا می کنند.

3-درگیری سطوحی از دندانها که به طور معمول تر کمتر پوسیده می شوند.

انواع مختلف ECC خفیف، متوسط و شدید می باشد.

در نوع خفیف لکه های سفید و یا قهوه ای، در ناحیه سرویکال دندان های بالا دیده می شود. در نوع متوسط این پوسیدگی ها فراتر رفته و مولر های ماگزیلاری را هم درگیر می کند و در نوع شدید علاوه بر درگیری دندانهای ماگزیلاری، مولری های مندیبولار هم پوسیده می شوند.

سه فاکتور اصلی رژیم غذایی حاوی کربوهیدراتها، میکروارگانیسم ها و دندان مستعد از عوامل اتیولوژیک این نوع پوسیدگی می باشد. اگر چه در کودکان زیر 3 سال نوع تغذیه شیر خوارگی تاثیر گذار است. استفاده از شیر بالاخص شیشه شیر بعد از یکسالگی با دفعات بیشتر از 2 یا 3 بار می تواند باعث ایجاد پوسیدگی و یا تسریع در روند پیشرفت آن شود مخصوصا اگر رعایت بهداشت کودک انجام نگیرد و کودک در طول روز هم از کربوهیدرات ها به دفعات مصرف کرده باشد.

از آنجایی که انتقال میکروبی از طریق مادر یا مراقب اولیه کودک می تواند به نوزاد یا کودک اتفاق بیافتد، مادر یا مراقب اولیه کودک نیز باید به بهداشت دهان و دندان و سلامت دهان خود توجه کافی داشته باشد.

در پایان می توان به این مطلب اشاره کرد که پوسیدگی های زودرس دوران کودکی قابل پیشگیری هستند. مراقبت های در خانه شامل کنترل رژیم غذایی کودک و رعایت بهداشت دهان و دندان توسط والدین با استفاده از مسواک، نخ دندان و خمیر دندان فلوریده، محدود کردن مصرف مواد شیرین و چسبنده به ساعات مشخص و پرهیز از ریزه خواری، مراجعه به دندانپزشک به صورت مرتب جهت انجام فلورایدتراپی و فیشورسیلنت می تواند از آن جمله موارد جهت پیشگیری مطرح شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *