دندان قروچه در کودکان؛ نشانه‌ها و درمان

دندان قروچه در کودکان؛ نشانه‌ها و درمان

دندان قروچه یا براکسیسم Bruxism عارضه‌ای است که در کودکان تا پیش از سن مدرسه، شایع است. این نوع از دندان قروچه به هنگام شب اتفاق می‌افتد و گاهی باعث نگرانی والدین کودک می‌شود. دندان قروچه گاهی کاملا بی‌صداست به همین دلیل والدین متوجه آن نمی‌شوند. اما به مرور زمان این عارضه با ترک خوردن یا ساییدگی دندان خود را نشان می‌دهد. این موضوع حتی ممکن است با درد همراه باشد. در بعضی موارد، دندان قروچه همراه با صداست و آرامش خواب را برهم خواهد زد. در این مطلب به بررسی دلایل و راه‌های درمان دندان قروچه خواهیم پرداخت.

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه یعنی فشردن دندان‌ها روی هم و ساییده شدن دندان‌ها. این موضوع در میان کودکان بسیار شایع است و به مرور زمان و با بزرگ شدن کودک از بین می‌رود. اما اگر دندان قروچه ریشه یابی و درمان نشود، ممکن است باعث مشکلاتی در دندان و فک کودک شود.

چرا کودکان دندان قروچه می‌کنند؟

عوامل گوناگونی برای دندان قروچه کودکان شناخته شده‌اند اما هیچ کدام دلیل اصلی و قطعی نیست. این موضوع در کودکان مختلف دلایل متفاوت دارد. گاهی دندان‌های کودکان کج درآمده‌اند یا ناصافی دارند. در این حالت کودک مرتب دندان‌ها را روی هم فشار می‌دهد. این مورد را یک متخصص دندان‌پزشکی کودکان می‌تواند تشخیص دهد.
در بعضی موارد دیده شده که کودکان بر اثر اضطراب یا تنش‌هایی که در طول روز با آن روبرو می‌شوند، در هنگام شب دندان قروچه می‌کنند. مواردی مانند دعواهای پدر و مادر، فضای ناآرام خانه، اضافه شدن یک کودک جدید به خانواده، مشکلات مهدکودک یا حتی ترسیدن از یک برنامه تلویزیونی می‌تواند منجر به دندان قروچه در کودکان شود.
وجود درد می‌تواند باعث ساییدن دندان‌ها ‌شود. گوش درد، دندان درد، یا سردرد در کودکان گاهی باعث دندان قروچه می‌شود. کودکانی که عادت به خوردن پستانک دارند، بعد از ترک آن گاهی دندان قروچه می‌کنند. چون هنوز احساس وجود جسمی را در دهان خود دارند. مواردی مانند بیش فعالی، فلج مغزی یا مصرف بعضی داروها نیز باعث دندان قروچه در کودکان می‌شود.
در بعضی از کودکان، حساسیت به بعضی غذاها یا کم شدن آب بدن هم باعث دندان قروچه می‌شود. به علاوه مشکلات گوارشی یا وجود انگل نیز باعث دندان قروچه می‌شود.

عوارض دندان قروچه در کودکان

با اینکه دندان قروچه یک عارضه موقتی است، اما باید حتما دلایل آن را شناسایی کرد. چرا که این موضوع، عوارض مختلفی را در کودکان به وجود می‌آورد. سردرد یا دندان درد هم می‌تواند دلیل دندان قروچه باشد و هم از پیامدهای آن!
از طرف دیگر از بین رفتن مینای دندان،‌ ترک خوردن دندان‌ها یا حساس شدن آن‌ها می‌تواند از عوارض دندان قروچه باشد. متخصص دندان‌پزشکی می‌تواند از نوع شکستگی یا ساییدگی دندان متوجه دندان قروچه در کودک شود.
علاوه بر این‌ها،‌ گاهی این دندان قروچه خواب راحت در شب و آرامش روز را از کودک می‌گیرد. صدای دندان قروچه حتی ممکن است دیگر اعضای خانواده یا کسی که در اتاق کودک خوابیده را بیدار کند.

روش تشخیص دندان قروچه

همان‌طور که گفتیم گاهی دندان قروچه کاملا بی‌صداست و عوارض مشخصی را هم نشان نمی‌دهد. اما این عارضه ممکن است با صدا همراه باشد. والدین یا خواهر و برادر کودک در این زمینه می‌توانند گوش به زنگ باشند. اگر کودک از درد بی‌دلیل دندان یا فک شکایت داشته باشد، می‌توان به دندان قروچه شک کرد. این درد ممکن است در هنگام غذا خوردن خود را نشان دهد.
شکستگی یا ترک خوردن دندان‌ها یا ساییدگی و لب‌پر شدن دندان هم می‌تواند از علائم دندان قروچه باشد. . در این صورت باید کودک را به متخصص دندان‌پزشکی کودکان نشان داد تا دندان‌ها، لثه و مینای دندان او بررسی شود.

درمان دندان قروچه در کودکان چیست؟

بعد از شناخت عارضه و دلایل و نشانه‌های آن، حالا نوبت درمان این عارضه است. در قدم اول باید دلیل دندان قروچه کودک پیدا شود. اگر دندان قروچه به دلیل وجود انگل، عوارض دارویی یا هر نوع بیماری دیگری باشد، باید با کمک پزشک این مشکل را حل کرد. اما اگر این عارضه به دلایل روحی و اضطراب باشد، باید ابتدا ریشه مشکل پیدا شود و سپس در صدد درمان آن بود. با رفع مشکل روحی کودک، خود به خود دندان قروچه هم از بین خواهد رفت.
در کنار این موضوع باید به کودک برای داشتن یک خواب خوب کمک کرد. تعریف کردن یک قصه، شنیدن موسیقی، صحبت کردن و در آغوش گرفتن و حمام با آب گرم قبل از خواب، به آرامش کودک کمک می‌کند. در نتیجه دندان قروچه او کمتر خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *