رابطه شیر و پوسیدگی دندان در کودکان

رابطه شیر و پوسیدگی دندان در کودکان

شیر یکی از مواد غذایی مفید برای بدن انسان‌ها در تمام سنین است. پزشکان مصرف شیر را برای سلامت دندان‌ها و استخوان ضروری می‌دانند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید شیر می‌تواند در کنار تمامی خواصی که دارد، ممکن است باعث پوسیدگی دندان کودکان شود. دندان‌های شیری بیشتر از آنچه والدین تصور می‌کنند اهمیت دارند. سلامت این دندان‌ها باعث ایجاد یک بستر مناسب برای رشد دندان‌های دائمی کودکان است. یکی از مشکلاتی که کودکان با آن مواجه می‌شوند، پوسیدگی دندان‌های شیری بر اثر خوردن شیر است.

فواید شیر برای کودکان

نوشیدن شیر برای کودکان فواید بسیار زیادی دارد. کلسیم موجود در شیر باعث قوی شدن دندان‌ها و حفاظت از مینای دندان می‌شود. به علاوه با تقویت عضلات و استخوان‌های فک، به رشد و تقویت دندان‌ها نیز کمک می‌کند. پروتئین موجود در شیر به تقویت عضلات و بافت‌های بدن کودک کمک می‌کند. سیستم ایمنی کودک هم با خوردن شیر تقویت می‌شود. به علاوه وجود فسفر در شیر هم برای کودکان اهمیت زیادی دارد. کودکان باید حداقل روزی دو لیوان شیر بنوشند. این میزان بعد از قطع شیر مادر باید با شیر خشک در سنین پایین‌تر و با شیر پاستوریزه در سنین بالاتر تامین شود. بسیاری از کودکان به لاکتوز موجود در شیر آلرژی دارند. در این صورت به جای قطع شیر در این کودکان باید از شیر بدون لاکتوز برای آن‌ها استفاده کرد.

چرا شیر باعث پوسیدگی دندان کودکان می‌شود؟

اما واقعیت این است که با وجود تمامی این خواص خوب، گاهی شیر باعث پوسیدگی دندان کودک می‌شود. آن چیزی که در کودکان باعث پوسیدگی دندان‌های شیری می‌شود، ماندن ذرات قندی روی دندان‌هاست. شیر خشک، شیر پاستوریزه، شیر مادر، آب میوه و نوشابه مقداری قند در خود دارد. قندی که لابه‌لای دندان کودک مانده و باعث پوسیدگی آن می‌شود. به همین دلیل متخصص دندان‌پزشکی کودکان، از همان سنین پایین به استفاده از مسواک برای کودکان توصیه می‌کند. وقتی کودک در سنین پایین‌تر مرتب شیشه شیر در دهان دارد، مقداری شیر روی دندان و لثه‌ها باقی می‌ماند و زمانی کودک به خواب می‌رود، قند موجود در شیر به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان می‌شود. علاوه بر این کودکانی هم که با شیر مادر تغذیه می‌شوند و بعد از شیر خوردن می‌خوابند هم در خطر پوسیدگی دندان هستند. شیر باقی‌مانده بر روی لثه و دندان‌ها باعث رشد باکتری‌ها و پوسیدگی دندان می‌شود. این پوسیدگی بیشتر دندان‌های شیری را تهدید می‌کند. دندان‌هایی که سلامت آن‌ها برای کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد.

راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان با شیر

راه‌های زیادی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان وجود دارد که متخصص دندان‌پزشکی به والدین توصیه می‌کند. این پوسیدگی به جز شیر از راه‌های دیگری هم رخ می‌دهد. بنابراین دانستن بعضی موارد می‌تواند از این موضوع جلوگیری کند.

  • – کودک نباید در حالی که شیشه شیر در دهان دارد بخوابد. شیر باید قبل از خواب او تمام شود و با دادن مقداری آب به کودک ذرات آن را از روی دندان پاک کرد.
  • – بعد از درآمدن دندان‌‌های کودک، باید به او نحوه مسواک زدن را آموزش داد. در ابتدا با بازی‌های مختلف و سپس به صورت کاملا جدی، لزوم تمیز کردن دندان‌ها را به کودک یاد داد.
  • – فلوراید موجود در خمیر دندان به از بین رفتن ذرات قندی و تمامی عواملی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود کمک می‌کند.
  • – کودکان باید تا جای ممکن مواد قندی، آب میوه‌های شرکتی، نوشابه و تمامی شربت‌های شیرین را کم مصرف کنند. در صورت مصرف هر کدام از آن‌ها باید دهان و دندان کودک را با آب شستشو داد.
  • – خوردن شکلات، قند و مواد غذایی که به دندان‌ها می‌چسبند هم باعث پوسیدگی دندان کودکان می‌شود.

سخن آخر

شیر ماده غذایی مفیدی برای کودکان است و باید در سبد غذایی کودک وجود داشته باشد. اگر کودکان به شیر آلرژی داشته باشند می‌توان از مشتقات شیر مانند ماست، کشک و ماست برای تغذیه آن‌ها استفاده کرد. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک، بهتر است که بقایای شیر از لابه لای دندان پاک شود. با کمک یک دستمال تمیز یا مسواک‌های نرم می‌توان لثه و دندان کودک را تمیز کرد. در این صورت دندان‌های شیری عمر طولانی‌تری خواهند داشت. متخصص دندان‌پزشکی کودکان به لزوم رعایت موارد بهداشتی در این زمینه توصیه بسیاری دارند. در این صورت هم کودکان از درد و پوسیدگی دندان راحت می‌شوند و هم والدین متحمل هزینه‌های زیاد نخواهند شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *