كلمه درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی معمولاً برای والدین ایجاد نگرانی می‌نماید. حتی بسیاری از والدین به خاطر ترس از بیهوشی درمان دندان‌های فرزندشان را مدت‌ها به تعویق می‌اندازند كه گاهي پيامدهاي غير قابل جبران خواهد داشت.
برخی کودکان به دلایلی مانند سن کم، ناتوانی‌های جسمی و ذهنی و یا اضطراب‌های شدید و کنترل نشده، قادر به همکاری لازم برای کارهای دندانپزشکی نمی‌باشند.
لذا انجام درمان‌های دندانپزشکی در مطب ممکن است برای آن‌ها خطرساز باشد علاوه بر این‌که یکی از اهداف مهم در دندانپزشکی کودکان حفظ سلامت روان در حال تکامل و ایجاد خاطره مثبت دندانپزشکی است.
به‌طوری‌که در صورت ایجاد خاطره ناخوشایند در کودکی ممکن است، کل آینده دندانپزشکی فرد تحت تأثیر قرار گیرد. لذا برای این کودکان درمان دندانپزشکی تحت شرایط بیهوشی و یا آرام بخشی توصیه می‌گردد.

اگر دندانپزشک متخصص کودکان برای کودک شما تشخیص درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام‌بخشی را داده است یعنی یکی از موارد عدم همکاری کودک، ناتوانی ذهنی یا جسمی و یا سن کم کودک وجود داشته است.

کودکان با سن کم

اگر سن کودک زیر سه سال باشد هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که قادر به همکاری در محیط دندانپزشکی باشد.
شاید کارهای ساده‌ای مانند فلورایدتراپی و یا انجام ترمیم‌های ساده در محیط مطب برای کودکان امکان‌پذیر باشد ولی کارهای درمانی پیچیده‌تر از قبیل عصب‌کشی و یا قرار دادن روکش دندان شیری و یا ترمیم‌های وسیع‌تر به دلیل عدم همکاری کودک و سن کم وی در محیط مطب دندانپزشکی امکان‌پذیر نیست و کودک نیازمند درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی یا آرام بخشی است.

کودکان با ترس و اضطراب زیاد

درصورتی‌که کارهای دندانپزشکی در کودکانی که دچار اضطراب زیاد هستند به زور انجام شود ممکن است از دیدگاه کودک به‌عنوان یک تهاجم تلقی شود و اثرات نامناسبی ازنظر روحی بر روی کودک باقی بگذارد.
علاوه بر این‌که این ترس از دندانپزشکی ممکن است تا بزرگ‌سالی همراه کودک باقی بماند.

کودکان با ناتوانی‌های ذهنی یا جسمی

در کودکان ناتوان مخصوصاً در شرایطی که نیاز به کارهای دندانپزشکی پیچیده باشد درمان‌های دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی درمان باکیفیت‌تر و ایمن‌تری را برای کودک فراهم می‌نماید.